Wednesday, January 23, 2008

Träna kontroll på håll


Hur får man kontroll på håll? Hur får man den där hunden som faktiskt lyssnar riktigt långt bort och följer upp det du anvisar i stället för att falla isär och börja jaga självständigt där ute, långt bort från din möjlighet till påverkan?
Jag har dragit ner avstånden betydligt mot hur jag bland annat tränade Skipper. Det var ju så himla kul att köra henne på superlånga memories och se henne skjuta i väg som en projektil mot målet. Vi backade om backade och backade… Eftersom Skipper visste var målet fanns sprang hon som en galning dit och fann direkt sin dummy. Hem i samma sula och lycklig var jag! Det visade sig senare att hon med mer yttre retning (jakterna) kunde bli väl vidlyftig därute om hon inte hittade direkt, och så föll hon ut i ett för självständigt beteende i fel område.
En direkt effekt av att fastna lite på de långa, långa avstånden och att slarva med en del arbete på närmare håll.
Med Will kör jag mycket mer gömda ”nedgrävda ” tennisbollar, stoppsignal vid målet innan söksignalen kommer. Han får hållas länge på anvisad plats innan han skall hitta sina bollar, han måste verkligen dammsuga området noga med långsam fart. Han skall inte kunna ”springa” hem sina apporter. Han måste lita på min söksignal oavsett på vilket håll han är.
Det här fungerar utmärkt, eftersom han nu vet att han skall stanna snabbt, vänta på signalen och sedan ligga kvar i området. Jag skickar ibland medvetet långt åt höger för att stanna honom, skicka vänster på målområdet, stanna igen och blåsa söksignalen.
Många trånga ”boll-öar” använder jag också, för att kunna flytta runt honom med pipa och tecken. Allt detta sker på avstånd mellan 20-40 meter. Det är för att bygga säkerhet och uppmärksamhet på mig – och det fungerar bra tycker jag. Han litar på mig och jag litar på Will. Vi har långt kvar förstås, det finns alltid så mycket att träna på, men jag försöker att ha en plan och ta en sak i taget.
Jag räknar med att han med rätt mängd träning på ovanstående kommer att lyssna och fungera även när avstånden blir riktigt, riktigt långa och han behöver hjälp. Vi fortsätter vårt arbete och redan i dag ska vi fortsätta med våra övningar.
Steg för steg!

2 comments:

Unknown said...

Viktige ting det her ja, dette skal vi ta med oss i treningen. Har linket til denne fra vår side og kommer nok til å tipse andre om die trenigserfaringer flere ganger.

Kennel Redlegs said...

Bra träningstips du delar med dig av.
Tack!